Strona główna ]

SEJM WALNY POD PATRONATEM JEZUSA CHRYSTUSA

REGNUM CHRISTIANIATAS

KORONA KRÓLESTWA POLSKIEGO

KRÓLESTWO POLSKIE

KRÓL POLSKI WOJCIECH EDWARD I

SEJM WALNY

POD WĘZŁEM ©KONFEDERACJI GENERALNEJ RYDZYŃSKIEJ KORONY KRÓLESTWA POLSKIEGO A.D.2016

 www.królpolski.org.pl 

www.metrykakoronna.org.pl 

www.quomodo.org.pl

ORGANIZACJA SEJMÓW WOJEWÓDZKICH I ZIEM SEJMIKOWYCH

EDYKT KRÓLEWSKI

"O WYBORACH LOKALNYCH III RP"

"O KONWERSJI POLAKÓW NA KRÓLESTWO POLSKIE"

"O MARSZU NIEPODLEGŁOŚCI 11 LISTOPADA A.D.2018"

z 8 listopada A.D.2018

EDYKT KRÓLEWSKI

KONWOKACJA KRÓLA POLSKI

na

IX RADĘ STANU KRÓLESTWA POLSKIEGO

               

na dzień 26 października A.D.2018

w Licheniu Starym

 &

XXXVI RADĘ KRÓLESTWA KORONY KRÓLESTWA POLSKIEGO 

na dzień 27 października A.D.2018

w Lisewie

 

 KONWOKACJA   KONWOKACJA II WICI  KONWOKACJA III WICI

Teksty Ślubów Brzeskich:

 

Tekst pełny Ślubów Brzeskich  Tekst skrócony Ślubów Brzeskich

KRÓLEWSKIE ORĘDZIE "NA 4 PAŹDZIERNIKA A.D.2018"

KRÓLEWSKIE ORĘDZIE

EDYKT KRÓLEWSKI

"O MORDZIE SĄDOWYM JEZUSA CHRYSTUSA

DOKONANYM PRZEZ ŻYDÓW

WSPÓLNIE I W POROZUMIENIU

Z IMPERIUM RZYMSKIM"

z 25 września A.D.2018

EDYKT KRÓLEWSKI

UNIWERSAŁ KRÓLEWSKI

KRÓLEWSKIE WICI ZWOŁUJĄCE RDZENNYCH POLAKÓW

NA

I INAUGURACYJNE POSIEDZENIE COLLOQUIUM CHARITATIVUM

VII POSIEDZENIE RADY POKOJU KRÓLESTWA POLSKIEGO

     

 

W DNU 22 WRZEŚNIA A.D.2018

GDAŃSK OLIWA

UNIWERSAŁ

EDYKT KRÓLEWSKI

"O PRZEJĘCIU POCZTY POLSKIEJ S.A. W SKŁAD DÓBR KRÓLEWSKICH""

z 31 sierpnia A.D.2018

EDYKT KRÓLEWSKI

UNIWERSAŁ KRÓLEWSKI

KRÓLEWSKIE WICI ZWOŁUJĄCE RDZENNYCH POLAKÓW

NA

IV ZJAZD KATOLICKI

KRÓLESTWA POLSKIEGO

 

W DNIACH 12-14 WRZEŚNIA A.D.2018

LICHEŃ STARY

PIERWSZE WICI   DRUGIE WICI NA ZJAZD KATOLICKI A.D.2018   TRZECIE WICI NA ZJAZD KATOLICKI A.D.2018

KONWOKACJA KRÓLA POLSKI

na

               

 

VIII RADĘ KRÓLEWSKĄ

&

WENEDYJSKI CONVENT POKOJU

w Szczecinie

na dzień 28 lipca A.D.2018

KONWOKACJA  

UNIWERSAŁ KRÓLEWSKI

KRÓLEWSKIE WICI ZWOŁUJĄCE RDZENNYCH POLAKÓW

NA

SEJM POMORZA

KRÓLESTWA POLSKIEGO

        

 

W DNIU 29 LIPCA A.D.2018

TRZEBIATÓW

PIERWSZE WICI  DRUGIE WICI  TRZECIE WICI

STANOWISKO KRÓLA POLSKI

z 23 lipca A.D. 2018

W SPRAWIE OGÓLNOKRAJOWEGO REFERENDUM

ZARZĄDZONEGO PRZEZ PREZYDENTA III RP

Sz.P. Andrzeja Dudę

20 lipca A.D.2018

STANOWISKO KRÓLA POLSKI

KONSTYTUCYA

EDYKT KRÓLEWSKI

Myszków

23 lipca A.D.2018

NOWELIZACJA KONSTYTUCJI

"CHRISTIANITAS"

KONSTYTUCYA

ORGANIZACJA TERYTORIALNA

SEJMIKÓW ZIEMSKICH PROWINCJONALNYCH KRAJOWYCH

SEYMY POLONIJNE

 Okręgi Sejmików Prrowincjonalnych

 KONSTYTUCJA KRÓLESTWA POLSKIEGO Z 1917 ROKU PROJEKT KONSTYTUCJI KRÓLESTWA POLSKIEGO Z 1917 ROKU!

1. WSKRZESILIŚMY KRÓLESTWO POLSKIE.

2. OBRALIŚMY KRÓLA ELEKTA.

3. WYŁONILIŚMY RADĘ STANU KORONY KRÓLESTWA POLSKIEGO.

4. WYŁONILIŚMY RADĘ KRÓLEWSKĄ KORONY KRÓLESTWA POLSKIEGO.

5. WYŁONILIŚMY RADĘ WOJENNĄ - RADĘ POKOJU KORONY KRÓLESTWA POLSKIEGO.

6. OBRALIŚMY PRYMASA KRÓLESTWA POLSKIEGO LEGATUS NATUS.

7. ZLIKWIDOWALIŚMY EPISKOPAT POLSKI.

8. POWOŁALIŚMY DO ŻYCIA EPISKOPAT KRÓLESTWA POLSKIEGO

9. NIE CHCEMY PARTII POLITYCZNYCH NA ZIEMIACH KORONY POLSKIEJ, W KRÓLESTWIE POLSKIM!

10. WSKRZESZAMY SEJMIKI ZIEMSKIE: GENERALNE, WOJEWÓDZKIE, POWIATOWE.

11. POWOŁALIŚMY DO ŻYCIA: LIGĘ ŚWIĘTĄ - PRZYMIERZE "CHRISTIANITAS".

12. POWOŁALIŚMY DO ŻYCIA LIGĘ NARODÓW "CHRISTIANITAS".

13. POWOŁALIŚMY DO ŻYCIA KONFERENCJĘ POKOJOWĄ W GDAŃSKU - OLIWIE.

14. ODNAWIAMY COROCZNIE ŚLUBY LWOWSKIE INTRONIZACYJNE MATKĘ BOŻĄ NA KRÓLOWĄ POLSKI - KRÓLOWĄ KORONY POLSKIEJ.

15. ODNAWIAMY COROCZNIE ŚLUBY BRZESKIE INTRONIZACYJNE JEZUSA CHRYSTUSA NA KRÓLA POLSKI - KRÓLA KORONY POLSKIEJ.

16. POWOŁALIŚMY KONFEDERACJĘ GENERALNA GOSTYNIŃSKĄ KRÓLESTWA POLSKIEGO - RZĄD J.K.M.

SEJM WALNY POD PATRONATEM JEZUSA CHRYSTUSA

JEZUS CHRYSTUS

KRÓL WSZECHŚWIATA

KRÓL KRÓLÓW - PAN PANÓW - KRÓL KORONY POLSKIEJ - KRÓL POLSKI

KRÓL KORONY KRÓLESTWA POLSKIEGO

KRÓL POLSKI

PRYMAS KRÓLESTWA POLSKIEGO Legatus Natus

RADA KRÓLEWSKA - RADA WOJENNA - RADA POKOJU

SEJM WALNY KRÓLESTWA POLSKIEGO

Senat Królestwa Polskiego

Izba Poselska Królestwa Polskiego

SEJMIKI ZIEMSKIE KRÓLESTWA POLSKIEGO:

Generalne, Wojewódzkie, Prowincjonalne, Powiatowe, Grodzkie

Wiece Wiejskie

Konfederacje Królewskie

 Każde królestwo wewnętrznie skłócone pustoszeje i dom na dom się wali.

(Łk 11,15-26)

JEZUS CHRYSTUS

Król Wszechświata

Król Królów - Pan Panów

Król Polski - Lechów - Lachów - Wenedów

intronizowany na Sejmie Walnym skonfederowanym

w Niepołomicach

pod laską marszałkowską

Wojciecha Edwarda Leszczyńskiego

w 514 rocznicę wyboru Aleksandra Jagiellończyka na Króla Polski

przez Sejm Walny w Piotrkowie

dnia 3 października A.D.2015

na duchowego Króla Polski

Polski - rozumianej jako sukcesora królewskiej państwowości:

Królów elekcyjnych z dynastii: Wiśniowieckich, Sobieskich, Leszczyńskich

oraz Królów dziedzicznych z dynastii:

Wazów Jagiellonów - Piastów - Przemyślidów - Popielidów - Wieniawitów - Lechów - Lachów

oraz naszych protoplastów Wenedów

pochodzących od Meszek potomka Set (syna Adama i Ewy)

 

 

 

 

SEJM WALNY

KORONY KRÓLESTWA POLSKIEGO

 

SKONFEDEROWANY

POD LASKĄ MARSZAŁKOWSKĄ

MARSZAŁKA

J.W. JAROSŁAWA KIERZNIKOWICZA

SEJM WALNY KORONY KRÓLESTWA POLSKIEGO

POD WĘZŁEM

©KONFEDERACJI GENERALNEJ RYDZYŃSKIEJ KORONY KRÓLESTWA POLSKIEGO A.D.2016

 

 

 

 

  O SEJMACH

bulletO SEJMIE WALNYM -

 

Sejm szlachecki w Polsce – geneza, skład, kompetencje 

 

Geneza Sejmu szlacheckiego w Polsce opiera się na dwóch rozbieżnych poglądach. Pierwszy z nich to pogląd instytucjonalny – polegał on na twierdzeniu, że sejm powstał z działalności monarchy, który potrzebując zgody na podatek doprowadził do wykształcenia organu, który mu tej zgody udzielał. Drugim poglądem jest pogląd ewolucyjny – uważa że powstanie sejmików wiąże się z ewolucją zgromadzeń od dawnego wczesnośredniowiecznego wiecu aż do szlacheckiego sejmu, zaś siłą sprawczą ewolucji ewolucji jest wzrastająca rola polityczna szlachty. Wyróżnia się III okresy kształtowania Sejmu:

1. Czas od końca XIVw. od przywileju nieszawskiego kiedy to najważniejsze decyzje panstwowe, sądowe częsciowo były przenoszone ze zjazdów ogólnopaństwowych na sejmiki prowincjonalne

2. 1454 – 1493 – równoległy sejm ogólny i sejmiki prowincjonalne

3. 1493 – 1505 – okres gdy szlachta wywalczyła zinstytucjonalizowanie Izb Poselskich była nieodłącznym składnikiem sejmu.

Po zjednoczeniu państwa każda ziemia posiadała własny wiec urzędniczy, który radził w sprawach tej ziemi. Sprawy ogólne rozstrzygano na zjazdach (wiecach) ogólnopaństwowych. W 1318r. rycerstwo i możnowładztwo w Sulejowie poparło starania Łokietka o koronę. Wysłali poselstwo do papieża, Świętopietrze zmieniono z podymnego na pogłówne. Właśnie od 1318r. datuje się początek sejmowania i zjazdów szlacheckich. Żywą działalność rozwinęły zjazdy prowincjonalne zajmujące się ustawodastwem – osobno dla Małopolski, osobno dla Wielkopolski: gdy na zjazdy obok dostojników zaczęła przybywać szlachta a także reprezentancji miast i kapituł, stały się one sejmami – zgromadzeniami powszechnymi. Zamiast sejmów prowincjonalnych król mógł zwołać sejm walny. Od początku XVw. zjazd ogólnopaństwowy jest sejmem wielkim (walnym). Te same zagadnienia rozstrzygano na sejmach prowincjonalnych i na sejmie walnym. Sejmy prowincjonalne były dogodne dla króla gdyż mógł łatwiej skłonić do przyjęcia propozycji jedną dzielnicę a potem użyć to jako argument wobec drugiej. Sejm prowincjonalny umożliwiał szerszą reprezentację szlachty zaś rada królewska stanowiąca trzon sejmu walnego była wyrazicielem interesów i poglądów możnowładców. Rozwojowi zgromadzeń sprzyjała zasada, że każdy nadzwyczajny podatek wymagał zgody stanów. Rozwojowi sejmowania sprzyjały też okresy bezkrólewia i system elekcji króla dokonywany przez sejm. W sejmie walnym w I poł. XVw. istniały trzy grupy:

I – dostojnicy duchowni i świeccy stanowiący radę królewską. Było ich 73 potem weszli w skład Izby wyższej – senatu. Na sejmie walnym odgrywali decydującą rolę. 

II – urzędnicy ziemscy – odgrywali oni rolę reprezentantów ziem do momentu wykształcenia się instytucji posłów ziemskich

III – szlacta nie piastująca urzędów, przedstawiciele rad miejskich oraz kapituł katedralnych

Na sejm mógł przybywać ogół szlachty. Nie brał on udziału w ściślejszych naradach lecz aprobował przez aklamację podjęte uchwały. Od połowy XVw. szlachta zaczęła wysyłać na sejmy przedstawicieli. W tym samym czasie sejm odbywał się zwykle raz do roku. Zwykłym miejscem obrad był Piotrków. Sejm Wlkp. – środa, Małopolskie – NMK. Bez zgody sejmu walnego lub sejmików prowincjonalnych król nie mógł pobierać podatków. Istotną rolę odgrywał też sejm w zakresie ustawodastwa. Wszystkie większe statuty były uchwalane przez sejm walny lub sejmy prowincjonalne. Dużą rolę miały sejmy przy wystawianiu nowych przywilejów dla szlachty. Sejm mógł obradować i podejmować uchwały w nieobecności króla, który zatwierdzał je wówczas ex post. Delegaci Sejmu brali nieraz udział w zawieraniu umów międzynarodowych. Od 1493r. wyodrębniło się stałe ogólnopaństwowe przedstawicielstwo sejmików ziemskich w postaci posłów ziemskich. Utworzyli oni osobną izbę poselską, natomiast rada królewska przeistoczyła się w senat. Tak więc sejm walny w XVIw. stał się dwuizbowy. Od połowy XVIw. posłów wybierała sama szlachta nie oglądając się na magnatów. Liczba posłów była ustalona zwyczajowo. Większe woj. wysyłały na sejm walny po 6 posłów, mniejsze oraz ziemie po 2, a drobne ziemie i powiaty po 1 pośle. Po roku 1569r Reprezentacja Prus Królewskich nie była ustalona i była nieproporcjonalnie wielka. Początkowo posłowie jednego sejmiku występowali i głosowali łącznie. Dopiero od połowy XVIw. zaczęli występować indywidualnie. Otrzymywali oni strawne (diety) które początkowo płacił skarb królewski. W XVIw. koszty delegacji przejęły sejmiki. Po unii lubelskiej w skład izby poselskiej wchodziło 170 posłów, w tym 48 z Litwy. Nie znaleźli się w niej przedstawiciele kapituł. Duchowieństwo nie było zainteresowane obradami izby poselskiej bo szlachta chciała obciążyć dobra duchowne podatkami. Do izby poselskiej nie wchodzili przedstawiciele miast. Wyjątkami byli posłowie Krakowa i wilna tzw. ablegaci potem także Lwowa, Lublina, Kamieńca Podolskiego. Asystowali w obradach lecz nie posiadali prawa głosu. Od połowy XVIw. przyjmowano, że sejm składał się z 3 stanów: króla, senatu i izby poselskiej. Król był częścią parlamentu. Początkowo nie było stałych terminów zwoływania sejmu ani stałego miejsca jego obrad. Sejm zwoływał król co roku najczęściej w Piotrkowie położonym w centrum Królestwa. System sejmowania uregulowały artykuły henrykowskie, które nałożyły na króla obowiązek zwoływania sejmu co dwa lata, przwidując możliwość zwołania sejmu w pilnych sprawach. Sejmy odtąd dzieliły się na sejmy zwyczajne (ordynaryjne) co dwa lata i sejmy nadzwyczajne (ekstra ordynacyjne) w razie potrzeby. A.H. zastrzegały, że s.ordynaryjny nie może trwać dłużej niż sześć tygodni, a ekstra ordynacyjne nie dłużej niż dwa tygodnie. Przedłużanie obrad czyli prolongacja wymagało zgody wszystkich posłów. Miejscem wspólnych polsko-litewskich stała się po Unii lubelskiej Warszawa. od 1673r. co trzeci sejm miał odbywać się w Grodnie. Sejmy koronacyjne odbywały się nadal w Krakowie. Za Zygmunta I ustalił się zamknięty skład senatu. Wchodzili do niego: abp, bp, wojewodowie, kasztelanowie, marszałek wielki i marszałek nadworny, kanclerz, podkanclerzy, podskarbi. Po unii do senatu weszli urzędnicy litewscy. Na początku XVIIw. senat Korony i Litwy liczył 140 senatorów. Powoływano ich dożywotnio. Zwoływano senat razem z izbą poselską.

Do podjęcia uchwały i wydania konstytucji potrzebna była zgoda powszechna, nie mogło być sprzeciwu. Poseł powinien był postępować według instrukcji. Osiągnięcie zgody powszech. w izbie poselskiej było możliwe i ułatwione gdy posłowie nie byli skrępowani szczegółowymi instrukcjami. Często przyjmowano też fikcję jednomyślności. Większość głosów decydowała przy wyborze marszałka izby poselskiej i sprawdzaniu ważności mandatów tzw. rugach poselskich. W senacie senatorowie nie głosowali lecz kolejno wypowiadali swoje zdanie. Największą uwagę miały opinie senatorów zajmujących najwyższe stanowiska w państwie i pierwsze krzesła w senacie. Reszta przyłączała się do danego zdania. Na tej podstawie król lub w jego imieniu kanclerz formuował opinię generalną czyli KONKLUZJĘ. Nie musiała opierać się na jednomyślności. Szła po linii poglądów przeważających do których monarcha się przychylał. Konstytucje sejmu ogłaszano w imieniu króla. Zgodnie ze wskazówkami króla odbywała się redakcja. Podczas niej dwór często zmieniał treść konstytucji. Od schyłku XVIw. zaczęto przestrzegać jednomyślności. Rosła też rola sejmików podsejmowych. Ważne też były instruckje. Czasem wysuwano postulat sejmów rokoszowych. Kompetencje sejmu określa konstytucja Nihil novi. Sejm uchwalał podatki, zgodę na pospolite ruszenie, nobilitację. Wysłuchiwał obcych posłów i nadawał kierunek polityce zagranicznej. Sprawował kontrolę nad rządem. Na sejmie odbywał się sąd sejmowy. Miał on prawo łaski i amnestii, zawieranie traktatów pokojowych i przymierzy. Na sejmie król nadawał ważniejsze godności. 

2014.07.20 - W.E.Leszczyński

 

Strona główna ]

CHRISTIANITAS

REGNUM POLONIAE - KRÓLESTWO POLSKIE

KRÓL POLSKI

SEJM WALNY

2014 © SEJM WALNY KRÓLESTWA POLSKIEGO

KONFEDERACJE

 

2018 ©KONFEDERACJA GENERALNA GOSTYNIŃSKA KORONY KRÓLESTWA POLSKIEGO A.D.2018-NADAL

2016 ©KONFEDERACJA GENERALNA RYDZYŃSKA KORONY KRÓLESTWA POLSKIEGO A.D.2016-NADAL

2014 ©KONFEDERACJA GENERALNA NIEPOŁOMICKA SEJMU WALNEGO A.D.2014-A.D.2016

OSTATNIA AKTUALIZACJA:  8 listopada A.D.2018

Copyright © 4-5 października 2014 - 2018  Fundacja im. Króla Stanisława Leszczyńskiego "QUOMODO"
All Right Riserved

PIERWSZY ROK TRWANIA 2018 ©KONFEDERACJI GENERALNEJ GOSTYNIŃSKIEJ KORONY KRÓLESTWA POLSKIEGO A.D.2018

TRZECI ROK TRWANIA 2016-2018©KONFEDERACJI GENERALNEJ RYDZYŃSKIEJ KORONY KRÓLESTWA POLSKIEGO A.D.2016

2014-2016 ©KONFEDERACJA GENERALNA NIEPOŁOMICKA A.D.2014

 Sejm Walny

Jeśli chcesz wesprzeć Sejm Walny i Królestwo Polskie

możesz wpłacić darowiznę na rzecz:

Fundacja im. Króla Stanisława Leszczyńskiego "QUOMODO"

 Nr konta bankowego: 81 1540 1014 2079 2703 7661 0001

 

Strona główna ]